Marktonderzoek van de Kaspische regio voor DHL Freight

kazachstanIn dit verslag wordt, op basis van een theoretisch kader, een marktanalyse gemaakt van de Kaspische regio als potentieel exportgebied voor DHL. De nadruk in het verslag ligt op de analyse van Kazachstan. Daarnaast zijn ook Azerbeidzjan en Turkmenistan meegenomen in het onderzoek.
In het onderzoek wordt een analyse gemaakt van de regio om zo de mogelijkheden goed te kunnen beoordelen. De onderzoeksvraag die hierbij gehanteerd wordt is: Wat zijn de exportmogelijkheden van DHL freight voor de Kaspische regio?

Er is gebruik gemaakt van een tweetal internationalisatie theorieën, het Uppsala stage model en het OLI-paradigma. In het Uppsala stage model moet de eerste stap worden gezet die zich kenmerkt door de verzameling van informatie over de beoogde markt. Het OLI-paradigma wordt gekoppeld aan het model voor de voorspelling van export performance van Cooper en Kleinschmidt.

De benodigde data voor het onderzoek wordt verkregen door desk research. Deze data wordt geverifieerd en kracht bijgezet door gestructureerde interviews met experts af te nemen. De experts zijn de medewerkers binnen DHL en internationale instellingen voor handelsbevordering. Er wordt een complete marktanalyse gemaakt waarbij de economische ontwikkelingen, juridische ontwikkelingen, exportbelemmeringen, exportstrategieën en de exportprocedures onder de loep worden genomen.

De economische ontwikkelingen die de regio de laatste jaren door maakt is explosief. De Kaspische regio is economisch sterk in ontwikkeling en de projecties zijn dat dit de komende jaren door zal zetten. De export naar de gebieden neemt toe en de EU zal een steeds groter aandeel in deze handel bemachtigen. De juridische ontwikkelingen geven aan dat het gebied erg bureaucratisch is. Er zijn veel douanepapieren nodig voordat er geëxporteerd kan worden. Daarnaast kunnen psychologische exportbelemmeringen voor problemen zorgen. Het verschil in cultuur en communicatie kan de export bemoeilijken.

Door de hoge mate van opgelegde exportbelemmeringen wordt de export naar de landen erg specialistisch en kennisintensief. Als DHL er is zou kunnen slagen de kennis tot zich te nemen zou het een goede service kunnen bieden voor bedrijven door op te treden als expediteur. Voor de bedrijven is het in dat geval niet noodzakelijk zelf de kennis te vergaren en kunnen ze hun bronnen in blijven zetten voor hun core business.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s